Voidakseni soittaa hovihankkijalleni on
minun kiivettävä kolmanteen kerrokseen. Tähän vanhaankin aikaan
on toki hissi, käsikäyttöinen, mutta se kitisee häpeällisesti.
Nojaan ikkunapenkkiin, tuijotan loputtomuuteen ja esitän toiveeni.
Hovihankkija pyytää toistaa tilauksen kolmasti, nauhoittaa sitä ei
sovi. Suljen puhelimen ja avaan kiikarikaapin. Kohta näen pienen
pisteen nousevan kaukaiselle kummulle: sieltä hän pyöräilee.
On aika istahtaa melankolialle. Miksi
lintu lentää raskaasti? Miksi puro virtaa hitaasti ja levääntyy?
Miksi lehmä ojentaa kaulansa, kellahtaa ja on kuollut?
Miksi talonmies ei löydä etsimäänsä peltisepänliikettä? Miksi
neidon ripset, kuin harsot, roikkuvat hänen silmillään ja estävät
näkemästä? Miksi metroasemalla nuori mies seisoo niin
paskanjäykkänä? Miksei aina voisi olla päihtynyt ja
samanaikaisesti raitis? Miksi mustapippurin ihanan pinnan ala on
onnettoman pieni? Miksen voi syöksyä huoneeseen kesken kokouksen
imurinvarsi tanassa ja letku perässä mutta ilman imuria, siten että
imurin ääni kuitenkin seuraa? Miksi, ah miksi aina, kun yritän ajatella omaperäisesti,
minua vaivaa tunne että istun täyden kirkon etupenkissä
veisaamassa?
Hovihankkija kaartaa pihaan. Voin
kävellä talon julkisivun myötäisesti ja nähdä hänet ikkunasta
toisensa perään kuin elokuvassa, kunnes tartumme yhtaikaa saman
oven vastakkaisiin kahvoihin, ja minä kevennän hänen
vetotaakkaansa, ja hän keventää minun työntötaakkaani, kumpikin
mielekkäässä suhteessa toisen voimiin. Tässä kohti on
täsmennettävä, että olemme molemmat heiveröisiä lukuunottamatta
reisiämme. Tästä voitte päätellä, miten hän vetää
ja miten minä työnnän raskaan tammioven auki. Ja kun se on auki,
asetumme nojaamaan siihen vieretysten, että se myös pysyisi auki,
sillä seuraavaksi tulevat hankinnat, mikä ryömien, mikä syöksyen
ja mikä lentäen.
Huomaan, että tapahtumien kuvaus on
tähän asti ollut melko ulkokohtainen. Tulkoon siis ilta, viileä
henkäys. Kävelemme puutarhaan paljain jaloin, nuotiopaikalle, missä
teemme tulen. Liekkien valossa hovihankkija näyttää ensin
pitkänaamaiselta öykkäriltä, ehkä alkoholisoituneelta, sitten
rumalta vauvalta, sitten viisastuvalta vanhukselta, mitä hän eniten
on. Minulla ei ole harmainta aavistusta miltä minä näytän
nuotiolla. Richard, lausun, voisitko ottaa minusta valokuvan?
Tottahan toki, hän vastaa ja ottaa muutaman kuvan. Ne ovat
todellakin erilaatuisia. Hämmästyttävää miten valokuva aina
vangitsee ihmisen järjettömimmillään, mutta myös kauneimmillaan.
Sinä olet tuommoinen kaunis mielipuoli, Richard vahvistaa, vaikket
ehkä tarpeeksi kaunis etkä tarpeeksi -puoli. Niin, minä sanon, se
johtuu siitä että minä en ole vielä saanut sieluani kiinni itse
teossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti